Ik ben Daniël van Aken, 58 jaar oud en woonachtig in Lollum in Fryslân . Eigenlijk ben ik een rashagenees, maar kon de charmes van een blonde langbenige Friezin niet weerstaan en woon dan ook al zo’n 30 jaar in Fryslân met dezelfde vrouw, Klasina. We hebben drie kinderen inmiddels allemaal het huis uit.
Van oorsprong ben ik docent motorvoertuigentechniek. Ik mocht ook geschiedenis, aardrijkskunde en maatschappijleer geven, maar ik voel me toch op de eerste plaats een techneut. Taxeren doe ik al sinds 1987. Eerst op verzoek van mijn eigen verzekeraar die niet wist hoe hij mijn Plymouth Belvedere uit 1955 moest verzekeren. Dat beviel kennelijk, want ik werd steeds vaker gevraagd om auto’s te waarderen. Binnen een aantal clubs, de toenmalige AAC maar ook de IFA mobiele tweetakt vereniging, heb ik in de technische commissies gezeten of was ik de technische commissie, daar doe je wel ervaring op. Toen mijn leerlingen op zoek gingen naar de diagnosestekker in een Kadett van 1982 en weigerden om een startmotor te repareren omdat je makkelijker een nieuwe kon kopen besloot ik het onderwijs vaarwel te zeggen en me volledig op het taxeren van auto’s toe te leggen. Dat is nu zo’n 7 jaar geleden geweest. Voor die tijd had ik me al aangemeld bij de TMV, maar kwam bij het examentje tot de conclusie dat dit niet de club was waar ik bij wilde horen. Bij het RETM kwam ik gelijkgestemde zielen tegen met een instant-click. Ik voel me dan ook erg lekker bij ons register; geen tralala (met alle respect…) maar Motorvoertuigen!
Mijn absolute favoriete automerk is Plymouth. Mijn grootvader had een taxibedrijf in Den Haag en Batavia en reed altijd met Plymouth. De liefde is er dus met de paplepel ingeslagen, maar toch… als ik ooit over voldoende middelen zou beschikken zou ik een Facel Vega en dan een HK 500 kopen. The best of Both Worlds: Chrysler hart, maar Italiaans Frans design. Ik wordt al week als ik er aan denk.
De mooiste auto’s die ik ooit getaxeerd heb kan ik niet benoemen. Iedere auto, van Zastava tot Ferrari, heeft wel iets. Mijn mooiste opdrachten, echter, zijn de taxaties van twee Austins. Een, met een Pennock carrosserie, van de Nederlandse Koninklijke Stallen en een andere met een koets van Vesters en Neirinck, voor de Belgische Koninklijke Stallen. Een prachtig avontuur in twee delen, waar ik met graagte op clubavonden over spreek.